Paneldebat på Køge Bibliotek

Udgivet af sahl

I samarbejde med Køge Bibliotek havde Køge Nord E-Sport arrangeret debatten “Computerspil og online afhængighed”, der løb af staben om aftenen onsdag d. 23. oktober.

Ud over foreningens formand Sune Bach, deltog psykolog og stifter af Dansk Center for Behandling af Computerspils- og onlineafhængighed: David Madsen, og lektor i spil og læring v. Ålborg Universitet Thorkild Hanghøj.

Det var en aften med livlig debat og en masse gode synspunkter.

Hvornår er det computerspillet begynder at blive skadeligt for børn?

David Madsen forklarer, at “skadeligt” er et stærkt ord at bruge når det kommer til børn, og det nok er bedre at anvende ordet “usundt” i denne sammenhæng.

Noget man som voksen dog skal være opmærksom på, er ikke at gøre computeren til en digital babysitter. Og det gælder både i institutionerne, hvor man kan se at man ved at placere en gruppe børn foran computeren, kan få “fred” til at håndtere en anden gruppe børn; og i hjemmet hvor man kan fristes til at give sit barn iPad’en for selv at få et pusterum i en travl hverdag.

Der er ingen anden aktivitet som computeren, der har bestormet alle danske børn, tilføjer David og peger på, at et studie har vist, at kun 13 % af drengene ser deres venner fysisk efter skole, imens tallet for piger er helt nede på 7 %.

Hvornår lærer man noget af computerspil?

Thorkild Hanghøj er mere positiv omkring computerspil, og siger, at de skaber en anden platform for læring, og kan ramme ind steder, hvor traditionelle metoder ikke helt virker. Han har selv interviewet mange computerspillere i flere e-sportsklubber og har hørt mange positive historier.

Men på spørgsmålet om, hvornår man begynder at lære noget, mener han, at det er idet man begynder at reflektere over det man foretager sig, og har et fællesskab omkring det. F.eks. til esports-træning, hvor der står en træner og holder øje med en, så reflekterer man over hvad man foretager sig, og man har et fællesskab omkring de oplevelser man har – både gode og dårlige.

Han tilføjer, at hvis man virkeligt vil forstå børnenes computerspil, bør man flytte computeren ind i dagligstuen, således at det der foregår på den bliver synligt for alle og en del af dagligdagen.

Hvad kan et godt råd være til os som esports-forening?

Der er enighed i panelet om, at esports-foreningernes tilbud er markant bedre, end det at sidde alene på sit værelse og spille. Både fordi det styrker sammenholdet og giver en social og fysisk kontakt med andre mennesker.

Sune Bach forklarer at Køge Nord E-sport har flere medlemmer, hvor forældrene har taget fat i ham, og sagt at de simpelthen er så glade for, at deres børn er kommet med i foreningen, da de har haft svært ved at finde sig tilpas i mere traditionelle foreninger. Det gælder især for en mindre håndfuld børn med diagnoser såsom Asperger, som er tiltrukket af computerspillets faste rammer, og hvor foreningen giver mulighed for alligevel at koble det sociale aspekt på, således at det netop ikke er noget der foregår alene i et lukket rum.

Som et råd siger David, at det er vigtigt at man som esportsforening ikke udvander det fysiske liv, men tværtimod prøver at binde de to ting sammen på en positiv måde. Som eksempel nævner han et LAN-party, hvor man som en helt naturlig ting også har udbudt fysiske aktiviteter såsom parkour og lignende.


0 Kommentarer

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *